0
Lawrence Block: A betörő, akit szekrénybe zártak 
Bernard Rhodenbarr #2
The Burglar in the Closet, 1978
Kiadó: Agave, 2005
Oldal: 176
Fordító: Varga Bálint

Mi baj lehet abból, ha az ember elmegy fogorvoshoz? 
Bernie Rhodenbarr szerint semmi. Aztán amikor a fogorvosi székben ül, pár apróságra derül fény. Egy: a fogszuvasodás őt sem kerülte el. Kettő: a fogorvosa egy ronda váláson van túl. Három: a fogorvos tudja, hogy Bernie betörő. És ha az ember egy fogorvosi székben ül, nincs abban a helyzetben, hogy nemet mondjon. A feladat egyszerű: Bernie-nek be kell törnie az exfeleséghez, ki kell pakolnia a lakást, majd nyomtalanul el kell tűnnie. Eleinte minden jól megy, de az exfeleség váratlanul betoppan, így Bernie a szekrényben keres menedéket. Amikor végre kiszabadul, még több apróságra derül fény. Egy: az exfeleséget valaki leszúrta. Kettő: a szajrét tartalmazó táskát a gyilkos magával vitte. Három: ha nem vigyáz, megint egy gyilkosság gyanúsítottja lesz. 
Bernie megint nyomozni kezd, sarkában ott vannak a zsaruk, akad egy csinos segítője, és minden jól haladna, ha Bernie tisztában lett volna az olívaolaj különös hatásával.
- ... Annyira kellemetlennel tűnik ez a futkosás. Maga is csinál ilyet?
- Néha úgy gondolom, talán hasznos lenne. De amikor ez eszembe jut, beveszek két aszpirint, lefekszem, és megvárom, míg elmúlik a késztetés.

Van egy pár oldalas rész, amikor Bernie a fogorvosi székben ül, és semmi más nem tud mondani az állandó kérdésekre válasz gyanánt, mint csak a 'Göh'... na, az a rész szerintem írtó aranyos. Igaz, hogy azokon az oldalakon elálmosodtam, mert Craig a fogorvos csak beszélt, és csak beszélt...
De aztán jött a csönd. 
Sűrű csönd. 
Nagyon sűrű csönd.
A fogorvos különleges megbízatása miatt, kedvenc betörőnk érzi, hogy nem lesz egyszerű dolga, mégis belemegy. Ugyan mi más lehetősége lenne? ;)
A figyelmemet azonban a bezárt szekrényajtóra fordítottam. A vállammal nekifeszültem, nyomtam, de nem engedett. Sírni tudtam volna dühömben.Ha valami, akkor ez a tévedések vígjátéka volt. De nem tudtam röhögni.
Szintén volt pénz, ékszerek és holttest is a történetben. Aztán Bernie megint gyanúsított lett, persze nem az elsődleges, mert arra ott volt az exférj, de végül rá is sor került... Feltűnt két új zsaru, és jött lekenyerezhető Ray barátunk is, aki az eltűnt ékszerek felét akarta.  
Meglepetés nem nagyon volt a történetben, azonban vicces gondolatok, mondatok most is akadtak. Bernie pedig újfent elmésen kibogozott egy gyilkosságot, és leleplezte előttünk a gyilkos kilétét.
Egy kocogó futott el mellettem. Vagy egy futó kocogott el. Mindegy. Talán ugyanaz volt, akit Miss T… Tejóistennemjutazeszembeanevével láttunk.
Két rész után megállapíthatom, hogy az első rész jobb volt. Nem csalódtam a könyvben, csak nem volt meg ugyanaz az élmény. Hamar kiolvastam, mégsem ragadott magával ez a fogorvosos történet annyira, mint az előző. Szóval...

Megjegyzés küldése

 
Top